Metallbrand
Dessa centralenheter är det självklara valet till bradsläckningssystem för fordon och fartyg men lämpar sig även bra för punktskydd och mindre rumsskydd inom industin. De fungerar som kompletta brandlarms- och släckcentraler med automatisk eller manuell utlösning. Alla viktiga funktioner övervakas kontinuerligt med en intelligent microprocessor och eventuella fel indikeras på larmpanelen. Samtliga övervaknings- och larmfuntioner kan testas. Tack vare ett stort antal monteringssätt och en stilren design, kan centralen användas i de flesta sammanhang. Panelen går enkelt att anpassa för ett flertal språk med en enkel ficka på framsidan. | |||||||||||||||
KonstruktionKopplingsboxen är kapslad i låda av slagtåligt polykarbonat. Frontpanelen är försedd med larmdiod, utlösningstryckknapp. Lysdioder visar driftstatus och övervakningsfunktioner. Dessutom finns tryckknapp för teståterställning av släcksystemet och en tryckknapp för utlösning av systemet manuellt. FunktionCentralenheterna kan arbeta i manuellt eller automatiskt läge. Önskat arbetssätt kan väljas med en omkopplare på centralenheten eller via en extern signal och indikeras med en lysdiod. Detektorslinga och utlösningskrets övervakas kontinuerligt och eventuella fel kan ögonblickligen avläsas på lysdioder. | Beskrivning av frontpanel
| ||||||||||||||
Varianter
| DimensionerKopplingsbox
Larmpanel
| ||||||||||||||
Pulver - det mest effektiva släckmedletPulver är det effektivaste och mest mångsidiga släckmedlet. Det släcker effektivt en brand både i brinnande vätskor som diesel, bensin och hydraulolja och brinnande fibrösa material t.ex trä, torv och flis. Släckmedlet slår snabbt och effektivt ner lågorna och ligger kvar på en glödbädd och hindrar återantändning. Efter användning måste motorrummet rengöras. Enklast görs det genom att spola rikligt med vatten under lågt tryck. Två varianterTvå olika typer av system förekommer - mekanisk och automatisk anläggning. Mekaniskt system - typ MAnläggningen består enbart av ett släcksystem och inget brandlarm eller andra elektriska komponenter. Vid brand aktiveras systemet manuellt genom att slagknoppen på det pneumatiska donet trcyks in. Automatiskt system - typ EAAVid brandlarm utlöser anläggningen automatiskt. Normalt stoppar systemet även motor och bränsletillförsel samt kopplar ifrån strömmatningen från batteri. Systemet kan också kopplas för enbart manuell funktion. Systemet består av en eller flera pulverbehållare. Pulvret fördelas i de skyddande utrymmena via ett slangsystem med munstycken. Till varje behållare ansluts 3-6 munstycken. En drivgasflaska är kopplad till varje pulverbehållare. Den innehåller kvävgas och trycksätter pulverbehållaren vid aktivering. Drivgasflaskorna kan utlösas elektriskt från centralen eller manuellt via pneumatiska utlösningsdon. BrandlarmI de skyddade utrymmena är värmekänsliga detektorer monterade, normalt 4-10 stycken beroende på utformning. Centralapparaten och en separat larmlampa är placerad vid föraren. Systemet är också försett med ett signalhorn. Fel på detekterings- eller utlösningssystem indikeras med lysdioder på centralapparaten. FunktionBrand indikeras av värmedetektorer som sänder en signal till centralapparaten, som i sin tur tulöser det kemaniskt/elektriska utlösningsdonet. Kvävgasen i aktiveringspatronen öppnar samtliga drivgaspatroner som trycksätter pulverbehållarna. Vid trycksättningen luckras pulvret upp så att eventuell sammanpackning och klumpbildning slås sönder. Blandningen av pulver och kvävgas strömmar genom slangsystemet och ut genom munstyckena. Samtidigt som släcksystemet aktiveras ges brandlarm med signalhornet och larmlampan samt med indikeringslampan på centralapparaten. Vid manuell utlösning av anläggningen skall slagknoppen på något av utlösningsdonen tryckas ned. |